MicCo Support
Vidensdatabase
MicCo > MicCo Support > Vidensdatabase

Søg hjælp:


Antispam

Løsning

For hver eneste mail du modtager, vil systemets antispam-system vurdere hvor sandsynligt det er at mailen er spam. Dette gøres ved at kigge på alle elementer af mailen du modtager, alt fra indhold og headere til afsenderens server og adresse. Systemet bruger tidligere historik for afsenderadressen.

Ud fra systemets analyse, vil hver mail få en såkaldt spamscore.
Denne score kan bruges til at vurdere hvor sandsynligt det er mailen er spam. Du kan se scoren, samt hvilke faktorer der har påvirket scoren, i headerne på hver enkelt mail.
Er scoren negativ eller under 2, er det usandsynligt at mailen er spam.
Er scoren over fx. 6, er det meget sandsynligt at mailen er spam.

I Mailadministration kan du opsætte hvor aggressivt du ønsker filteret skal være i forhold til netop din indgående mail. Du kan opsætte systemet til blot at skriver i emnet at den tror det er spam (markeringsscore), eller du kan få systemet til at slette mailen helt, såfremt den er over en given score (sletningsscore).

Igennem Webmail er det muligt at træne spamfiltereret til at lære hvilken mails der er spam. Det gøres ved at bruge knappen "Spam". Bemærk, at det ikke automatisk betyder at mails fra samme afsender eller med samme indhold altid bliver blokeret fremover.

Karantæne

Hvis antispam-systemet mener at have fundet en spammail, blokerer den for modtagelsen af mailen og sætter mailen i karantæne. Du kan frigive mailen fra karantæne igennem kontrolpanelet, eller ved at modtage en daglig mail med en liste over alle mails i karantæne. Dette indstilles også under Antispam i kontrolpanelet.

Filtreringsregler

Du har mulighed for at oprette filtreringsregler, som blokerer eller godkender enkelte mailadresser eller hele domæner. Du kan også se en oversigt over dine sidst modtagne mails og hvilken score de har fået. Disse scores kan hjælpe dig til at vurdere hvordan du skal opstille dine indstillinger. Med et enkelt klik kan du tilføje afsenderen til dine blokerede, eller godkendte mailadresser.

Greylisting

Under Antispam i Mailadministration kan du aktivere greylisting. Greylisting er en effektiv måde at afvise spam på. Det fungerer ved at mailserveren afviser mailen med en midlertidig fejl og venter på afsender-serveren forsøger at sende mailen igen, hvorefter den godkendes. Med greylisting vil der altså være en forsinkelse på indgående mail fra nye afsendere, en forsinkelse der bestemmes af hvor ofte afsenderserveren vil retry en mail-afsendelse. Normalt er dette 5-20 minutter.

Nyhedsbreve

Som udgangspunkt ser antispam ikke nyhedsbreve som spam. Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev og ikke ønsker det mere, bør du afmelde det på normal vis. Normalt er det "gode" nyhedsbreve, som accepterer afmeldinger, der slipper igennem spamfilter.

 

 
Hjalp denne artikel? ja / nej
Relateret artikler Opsætning af mail (Standard Guide)
IMAP
Artikeldetaljer
Artikel ID: 18
Kategori: Mail
Dato tilføjet: 2017-04-20 23:27:32
Visninger: 120
Bedømmelse (Stemmer): Artiklen er bedømt 3.5/5.0 (30)

 
« Gå tilbage